Materiale de constructii: un nou aliaj dur
Materiale de constructii: un nou aliaj dur
In domeniul reducerii consumului de energie nu este vorba doar de gasirea unor surse alternative de energie, ci si despre cresterea eficientei masinilor existente. Unul dintre cele mai simple (si cel mai provocator) moduri de a face acest lucru este de a reduce frecarea creata de masini. Frecarea scade eficienta energetica si face piese sa se uzeze rapid, in sensul ca piesele de schimb trebuie sa fie fabricate si instalate mai des.
Departamentul de Energie al SUA la Ames, Iowa, a gasit o noua modalitate de a rezolva aceasta problema in 1999, cand a descoperit un material pe care ei il numesc BAM. Materialul se compune din bor, aluminiu, magneziu si borid de titan (boridul este un compus chimic intre bor si un element mai putin electronegativ), fiind al doilea cel mai puternic material cunoscut de om, imediat dupa diamant.
Cercetatorii au incercat sa creeze o substanta care ar genera electricitate la incalzire, dar in schimb au dat peste un material care poate reduce in mod semnificativ costurile de fabricatie in aplicatiile industriale. Este ultra-dur, dar mult mai ieftin decat diamantul sau nitrura cubica de bor, al treilea cel mai dur material.
Dar chiar si mai interesant este faptul ca acest material este ultra-alunecos. Este considerabil mai alunecos decat teflonul si ar putea fi folosit pentru a imbraca rotoarele din masini diferite, economisind o suma considerabila in ceea ce priveste costurile operative industriale in fiecare an.